Leonard Linden

Heavy plastic Emotions
Zien is geloven: de kunst van manipulatie
De interactie tussen illusie en werkelijkheid vormt de focus in het werk van Leonard Linden.
Hij heeft daarom de wereld van de film als inspiratiebron.
Door kleine details in kleur, belichting of camerawerk, worden in films bewust emoties bij de kijker opgeroepen. De manieren waarop in films emoties worden gemanipuleerd is een blijvende obsessie voor Leonard Linden.
Geïnspireerd door de filmwereld maakt hij zijn kunstwerken als camerashots van een nog niet gemaakte film.

Waarom hebben we bij bepaalde beelden meteen een associatie? Is deze associatie ook altijd de juiste?
Waardoor vinden we het ene beeld angstaanjagend en het andere juist vredelievend? De grens tussen een negatieve en een positieve interpretatie is vaak minimaal, maar welke details kunnen een wereld van verschil maken?

Als kunstenaar zoekt hij naar het antwoord op deze vragen. Dit antwoord probeert hij te vinden door in zijn kunstwerken te experimenteren met dezelfde details die hij in de film zag. Hij maakt de kunstwerken vanuit zijn geheugen en vanuit zijn ratio maar ook deels vanuit zijn intuïtie ontstaan schilderijen, tekeningen en sculpturen. Deze kunstwerken gaan onderling een samenwerking met elkaar aan en vertellen een nieuw verhaal. Daarmee construeert hij de impact van een filmervaring zonder dat de kunstwerken reproducties zijn van beelden uit films.

De afbeeldingen staan op zichzelf, maar ze zijn zowel bewust als onbewust beïnvloed door de taal die Leonard Linden als kind in de bioscopen zag.
De kijker hoeft niet te weten welke film aan het betreffende kunstwerk ten grondslag heeft gelegen. Het gaat Leonard Linden puur om het weergeven de emotie van een visuele ervaring.
In hoeverre zijn filmbeelden geen autobiografische ervaringen? Wat is echt en wat niet? De Franse filosoof Jean Baudrillard schreef dat de westerse mens tegenwoordig leeft in een wereld waarin visuele media belangrijker is dan de echte werkelijkheid. De kunstwerken van Leonard Linden zijn expressies van een persoon die is opgegroeid in de 21e eeuw.
De kunstenaar noemt zijn werk 'Heavy Plastic Emotions' . Geconstrueerde emoties, gebaseerd op een kunstmatige wereld. Maar wel emoties die weer echte gevoelens bij de kijker kunnen oproepen......

Curriculum Vitae


Opleidingen
Solotentoonstellingen
Groepstentoonstellingen
Opdrachten
Prijzen
Beurzen
Werken in Openbare Collecties
Performances
Publicaties
Nevenactiviteiten
Vertegenwoordiging werk
 

Opleidingen

« Bekijk volledig CV  

Gastenboek

Naam:

Bericht:

Neem de onderstaande code over.